ЩОДО СКАСУВАННЯ АКЦИЗНОГО ПОДАТКУ
Народним депутатом України Вознюком Ю.В. зареєстровано законопроект від 05.04.2017 № 6286 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів та забезпечення збалансованості місцевих бюджетів внаслідок його скасування», яким пропонується скасувати акцизний податок з роздрібного продажу тютюнових виробів як окремий вид податку.
Законопроект розроблено на виконання пункту 6 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 20 грудня 2016 року № 1791 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році». В пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що його реєстрація викликана тим, що Уряд не подав відповідний законопроект.
Скасування роздрібного акцизу з тютюнових виробів може поставити під загрозу стабільність наповнення дохідної частини місцевих бюджетів та реалізацію низки програм на виконання власних повноважень.
Крім того, законопроект та подані до нього матеріали не містять механізмів компенсації бюджетам місцевого самоврядування втрат відповідних джерел надходжень. В пункті 3 Розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» дається лише доручення «Кабінету Міністрів України у тримісячний строк розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект закону щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України стосовно забезпечення збалансованості місцевих бюджетів внаслідок скасування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів та відповідного збільшення ставок акцизного податку на тютюнові вироби в абсолютних значеннях».
Встановлення нових механізмів перерозподілу спричинить значні часові затримки та ризики недоотримання зібраних надходжень.
Крім того, місцева громада значно більше зацікавлена збирати роздрібний акциз і примушувати працювати торгові точки без ухилення від сплати податків, оскільки це її джерело надходжень. При запровадженні нових механізмів перерозподілу з’явиться корупційний ризик ухилення від спати даного податку.
На даний момент завдяки порівнянню даних по сплаті виробниками тютюнових продуктів загальнодержавного акцизу та місцевого акцизу розповсюджувачами цих товарів через роздрібну мережу можна визначити контрафакт та тіньовий оборот. Скасування місцевого акцизу на тютюн може спричинити значний ріст «тіньового сектору».
При існуючій системі кошти акцизного податку відразу після надходження на бюджетний рахунок автоматично використовуються на здійснення відповідних видатків.
Прийняття таких ініціатив зруйнує головний принцип децентралізації. При реалізації запропонованих змін зникне будь-яка мотивація до залучення інвестора.
Враховуючи зазначене, доцільнішим буде залишення даного виду надходжень на місцевому рівні. В зв’язку з цим Веселівська селищна рада звернулася до Голови Верховної Ради України, голів фракцій та груп, Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики та до народного депутата України Валентирова С.В. з проханням щодо недоцільності впровадження даного законопроекту.
Відділ фінансів