Засади функціонування соціально-культурної сфери територіальної громади
На самому початку свого виступу хочу наголосити на тих принципах, які територіальна громада поклала в основу реформ. По-перше, мінімізація управлінського апарату та, як наслідок, економія бюджетних коштів на його утримання.
На даний час в Україні нараховується 260 000 державних службовців та 96 000 посадових осіб місцевого самоврядування. Така кількість службовців не означає автоматично якість управління. Наведу приклад: багатомільйонним Нью – Йорком керує 100 посадовців, а тримільйонним Києвом близько 3000 службовців.
Другий принцип – якість надання послуг, в тому числі й соціальних.
Третій принцип – максимальна самостійність створених структур.
Задля реалізації цих принципів, територіальна громада пішла на певні експерименти та інновації.
Сфера соціального захисту: створено Комунальну Установу «Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Веселівської селищної ради».
Структура установи відрізняється від тієї типової структури, яку пропонує профільне Міністерство, а саме з метою мінімізації управлінського апарату дві структури територіальний центр соціального обслуговування та центр соціальних служб для сім ї, дітей та молоді злито в одну установу. Зазначу, що ми наслідували французьку модель, де всі соціальні служби знаходяться під однією егідою.
Таким чином, структура комунальної установи представлена в такому вигляді:
Апарат – директор, бухгалтер
Відділення соціальної допомоги вдома: завідуючий відділенням, соціальні робітники.
Відділ соціальної служби для сім ї , дітей та молоді: завідуючий відділом, фахівці з соціальної роботи. Загальна кількість штатних одиниць – 12,25.
На даний час установа зареєстрована в районному управлінні юстиції, адміністрація закладу знаходиться в процесі відкриття рахунків у казначейській системі.
Проводиться робота з переукладання договорів зі 105 особами, які потребують соціальної допомоги вдома й мешкають на території громади; переукладаються також й соціальні договори з 15 сім’ями, які перебували під супроводом у районному ЦССДМ. В нашому полі зору лишаються й 95 сімей, що були зняті з супроводу.
Проблематика: в громаді не створено служби у справах дітей. За останніми рекомендаціями Мінсоцполітики подібні служби повинні існувати в громадах, але ми вважаємо, що такий підхід веде не к скороченню кількості посадовців, а навпаки, к дублюванню функцій, тому вважаємо за потрібне введення членів ОТГ до районної комісії з питань захисту прав дітей, за для спільного координування цього напрямку діяльності. Мушу зазначити, що нажаль, реформування йде не знизу, а згори, оскільки профільні Міністерства нав’язують свою думку, лишаючи поза увагою думку громад.
Сфера реалізації державної політики щодо розвитку культури і мистецтва:
Рішенням шостої сесії сьомого скликання Веселівської селищної ради від 28.01.2016 № 4 створено Комунальну установу «Культурно – мистецький центр» Веселівської селищної ради. В структуру установи увійшли: селищний будинок культури, один сільський будинок культури, 2 сільські клуби, методичний центр, дитяча музична школа, публічна бібліотека та її філії, централізована бухгалтерія.
Керівником культурно – мистецького центру є директор, кандидатура якого затверджується на сесії селищної ради за відповідним поданням селищного голови.
Культурно – мистецький центр є юридичною особою, має самостійний баланс та рахунки в державній казначейській системі.
Опорним закладом в структурі КМЦ є селищний будинок культури. Директор будинку культури є директором КМЦ. Всі решта закладів є філіями опорного закладу. Керівники методичного центру, дитячої музичної школи, публічної бібліотеки є заступниками директора «Культурно - мистецький центр»( Всього: до 50 штатних одиниць). На даний час здійснено реєстрацію закладу в районному управлінні юстиції та відкриваються рахунки в державній казначейській системі.
В структурі виконкому створено відділ культури і туризму, якому не надано статус юридичної особи й який здійснює основний документообіг та виконує функцію ланцюга між районною та обласною гілками влади.
Проблематика: наріжним каменем стало функціонування районного центру народної творчості, який здійснював методичний патронат над клубними закладами району. ОТГ запропоновано кілька варіантів вирішення питання: створення КУ «Методичний центр», яка фінансуватиметься з двох джерел: районного бюджету та бюджету ОТГ, розподіл штатних одиниць методистів між районом та громадою або ж укладання соціального договору між ОТГ та громадами сіл на спільне утримання методистів.
На даний момент потребує врегулювання та роз’яснень питання атестації директора музичної школи, а також делегування адміністрацією повноважень ОТГ щодо охорони історико - культурної спадщини на території громади.
Охорона здоров’я
На території Веселівської селищної територіальної громади розташовано 11 закладів охорони здоров’я: 5 фельдшерсько – акушерських пунктів, 4 амбулаторії, 1 поліклініка, 1 лікарня.
Рішенням третьої сесії сьомого скликання від 30.12.2015 № 5 «Про утворення Комунального закладу охорони здоров’я «Веселівський центр первинної медико – санітарної допомоги» Веселівської селищної ради» створено заклад охорони здоров’я на території громади.
На даний момент заклад зареєстровано у Веселівському районному управлінні юстиції, а також в органах статистики.
Ведеться робота по отриманню ліцензії на здійснення медичної практики.
Районною радою не було передано штатні одиниці від Веселівського ЦПМСД до ОТГ.
Відповідно до ст. 93 та 101 Бюджетного Кодексу Веселівською ОТГ передано трансфертом медичну субвенцію в сумі 584 000 на утримання первинної та вторинної ланки медицини в лютому поточного року.
Зазначу, що розроблено структуру КЗ ОЗ «Веселівський центр первинної медико – санітарної допомоги» у відповідності до Наказів МОЗ України. Структура складається з: адміністративно – управлінського підрозділу, інформаційно – аналітичного кабінету, бухгалтерія та допоміжний персонал, лікувально - профілактичні підрозділи (96,75 штатних одиниць).
Проблематика: не відпрацьованість механізму передачі субвенції від держави до ОТГ та неготовність профільного Міністерства до реформування, оскільки немає чіткого визначення до якого типу медицини прагне первинна ланка ( соціальна медицина, страхова медицина, тощо).