Організація фінансового забезпечення Веселівської селищної територіальної громади
Після проведення перших виборів об’єднаних громад, новостворена Веселівська об’єднана територіальна громада власними зусиллями та за безпосередньої допомоги Офісу реформ у Запорізькій області, всіх небайдужих до її долі, зробила головне – ВСТОЯЛА та створила правову, організаційну й фінансову основу для подальшої повноцінної роботи, розпочала реалізовувати не тільки власні, а й делеговані державою повноваження, прийняла на свій баланс об'єкти соціальної, освітньої, комунальної інфраструктури, утворила свій медичний заклад та розпочала роботу з відкриття ЦНАПу.
Бюджет нашої громади у 2016 році запланований у сумі 37 мільйонів 916 тис. 156 гривень замість 11 млн. минулого року. «Наш» фінансовий ресурс становить 16 млн. 54 тис. 456 грн., а майже 22 мільйони – надійшло від держави.
Шляхом приєднання Білоріцької та Широківської сільських рад до бюджету надійде 2,8 млн. грн. Основним джерелом надходжень до місцевого бюджету є податок та збір на доходи фізичних осіб, який в селищному бюджеті на 2016 р складає 46 % . Питому вагу надходжень до бюджету також мають місцеві податки, а саме: податок на нерухоме майно, плата за землю, транспортний податок, єдиний податок з підприємницької діяльності та єдиний податок з сільськогосподарських товаровиробників. Об'єднана територіальна громада сприяє розвитку торгівельної мережі і на сьогодні має більше надходжень від місцевого акцизу, який є інструментом боротьби з контра фактом та тіньовою економікою. Надходження до селищного бюджету акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів в загальній структурі складає 15 %. Також, до селищного бюджету надходять неподаткові надходження, а саме: надходження від надання адміністративних зборів платежів та штрафів, надходження від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом, що перебуває в комунальній власності, державне мито. Прогнозні розрахунки бюджету Веселівської селищної ради підтверджують позитивні тенденції реформи.
Ми приймаємо найпопулярніші рішення, які одностайно схвалює громада. Так, з 1 січня поточного року з селищного бюджету виділили кошти на харчування усіх без винятку дітей 1-4 класів, які навчаються у загальноосвітніх закладах на території нашої об’єднаної територіальної громади. Також безкоштовно харчуються діти шкільного віку, що перебувають під опікою. Ми врахували кошти і на суттєву матеріальну допомогу землякам, які потраплять у скрутні обставити через хворобу чи інші ситуації. Поставили перед собою завдання, у першу чергу, провести та відновити вуличне освітлення в кожному населеному пункті. Адже, чим сільські населені пункти гірші за селище? У цьому році ми плануємо переобладнати на пілетне опалення дитячий садок «Оленка» та Білоріцьку ЗОШ. У селищному бюджеті передбачені кошти на вирішення проблемного питання щодо газифікації с. Білоріцьке. Розробляється генеральний план селища Веселе.
Взагалі, видатки Веселівської селищної громади спрямовані на розвиток освіти, культури, фізичної культури та спорту, розвиток охорони здоров’я, соціального захисту населення, ремонт, будівництво, реконструкцію та утримання пішохідних доріжок та автомобільних доріг, капітальний ремонт і реконструкцію об’єктів соціально- культурної сфери та ЖКГ, благоустрій селища та сіл , на організацію громадських та інших робіт тимчасового характеру, на захист населення територій Веселівської селищної територіальної громади від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, на озеленення населених пунктів громади.
Та є в нашій роботі й негативні моменти, один із них полягає в тому, що обсяги цільової субвенції з державного бюджету місцевому не забезпечують мінімальну потребу в коштах у сфері освіти. Обсяг недофінансування освітньої субвенції складає 2 млн.323 тис. грн.
Внаслідок цього громада змушена буде вилучати власні ресурси для забезпечення належного фінансування зазначених сфер. Фінансові нормативи бюджетної забезпеченості не відповідають реальним потребам споживачів послуг внаслідок невиконання п.10 прикінцевих положень Бюджетного кодексу України. Уряд мав затвердити державні соціальні стандарти і нормативи в описовому та вартісному вигляді за кожним із делегованих державою місцевому самоврядуванні повноважень. В результаті Держбюджет на 2016 рік не забезпечує 100% фінансування делегованих повноважень.
Хочу зазначити, що запропоновані Урядом зміни в фінансовому забезпеченні територіальних громад на 2016 рік нівелюють минулорічні досягнення бюджетної децентралізації, оскільки передбачають додаткове навантаження на місцевий бюджет у сумі 2 млн 323 тис.грн.
Наше основне завдання – поєднати інтереси людей, держави та бізнесу, створити умови для нових робочих місць, залучити інвесторів в наш регіон, для того, щоб кожному члену громади жилося краще. Ми віримо, що все вийде. Іншої перспективи змінити життя на краще немає. Цей шлях вже пройшли європейські країни колишнього соціалістичного табору, лише такий шлях веде до заможного та самодостатнього життя, як громади, так і її жителів. Не мале значення має і підтримка, виявлена з боку керівників держави та представників міжнародних організацій в проведенні децентралізації. Адже, без коштів і повноважень, територіально-адміністративна реформа не матиме свого успіху. І про це, прямо вказав Голова Верховної Ради Володимир Гройсман, зазначивши що треба надати усі повноваження на місця, необхідно в кожному центрі громади створити умови для функціонування нормальних адміністративних центрів, які б забезпечували якісне надання послуг своїм мешканцям, а за рахунок коштів, які мають надійти до місцевих бюджетів у результаті фінансової децентралізації, створити нові робочі місця, що сприятиме відродженню місцевої економіки, та в першу чергу, українського села.